De L‘Eau d‘Olle Express is een nieuwe dallift die de vallei rechtstreeks met de wintersportplaats Oz-en-Oisans en het skigebied Alpe d‘Huez verbindt. Doordat veel mensen voor de lift zullen kiezen scheelt dit veel wegverkeer: in het hoogseizoen tot wel 1000 voertuigen per dag en een besparing van meer dan 230 ton CO²-uitstoot per jaar.
Tussen Orelle en Val Thorens wordt in 2021-2022 een tweede gondel naar de Cime Caron afgerond. Het betreft een gondel met plek voor maar liefst 10 personen. Vakantiegangers die in Orelle verblijven, doen er ’s winters slechts 45 minuten over om Val Thorens te bereiken. Vanuit Val Thorens kunnen deze gasten volop profiteren van de echte hooggebergte-ervaring op 3200 meter en van de activiteiten voor niet-skiërs die Val Thorens biedt.
Les Menuires biedt deze winter een nieuwe ultramoderne 10-persoonsgondellift om makkelijk aan de kant van de Massehelling te komen. Dit is een deel van het skigebied dat onbekender is en maar weinig wordt gebruikt, maar dat door kenners zeer wordt gewaardeerd. De investering die de Société d‘Exploitation de la Vallée des Belleville (Sevabel) afgelopen voorjaar deed, is aanzienlijk: maar liefst 22 miljoen euro. En dit alles ondanks de gezondheidscrisis. De gondellift van Masse is niet alleen één van de langste in Les 3 Vallées, maar ook de meest efficiënte in Frankrijk en de tweede van zijn soort in Frankrijk.
In Brides-les-Bains is de Olympegondel vervangen. De gondel werd in 1992 ten tijde van de Olympische Spelen geopend en was aan vervanging toe. Voor een betere verbinding met Méribel zijn nieuwe liften geïnstalleerd. Deze zijn ruimer, hoger en praktischer in gebruik. Voor de gelegenheid organiseerde de wintersportplaats afgelopen zomer de verkoop van de oude skiliften. De opbrengst van de verkoop komt ten goede aan biodiversiteit en vergroening van het skigebied. Een groot evenement leidt de start van het skiseizoen en de komst van nieuwe liften begin december in Brides-les-Bains in.
Nog meer nieuws uit de Tarentaisevallei. In Les Arcs/Peisey-Vallandry komt een nieuwe lift met 10 plaatsen. Deze is duurzaam ontworpen met zonnepanelen op het dak, terugwinning van warmte uit de machines voor hergebruik en terugwinning van regenwater voor gebruik ter plaatse. De lift is zowel door voetgangers als door skiërs te gebruiken. Door deze nieuwe lift heb je vanaf nu ook toegang tot het museum dat in samenwerking met het Parc de la Vanoise tot stand gekomen is, een terras met prachtig uitzicht en een relaxzone. In Les Arcs zijn twee nieuwe plekken om te mediteren en om de biodiversiteit te ontdekken.
De eerste bevindt zich aan de top van de Varetlift. Hier vind je ook een cafeetje en een parcours met uitleg over flora en fauna. De tweede is bovenaan de Carreleystoeltjeslift. Hier vind je ligstoelen en een schommel, en het is tevens de perfecte plek voor foto‘s. SATA 2 Alpes, de nieuwe exploitant van de liften in Les 2 Alpes (eerste winter in bedrijf in 2021-2022), is van plan om 150 miljoen euro te investeren in liften en pistes in de komende 3 jaar. Deze winter zal onder andere de nieuwe ‘Super Venosc’-lift ervoor zorgen dat de bewoners van Alpe de Venosc direct toegang hebben tot de pistes en makkelijker toegang tot de gletsjerzijde. De 6-persoonsstoeltjeslift Diable wordt een combinatielift, handig voor skiërs en voetgangers, en optimaliseert de doorstroming tussen 1600 en 2400 meter. Combinatieliften vervangen ook de stoeltjeslift in Vaujany, namelijk de Clos Giraud, tussen het Montfraisplateau en Alpette. En een stoeltjeslift in Alpe d‘Huez gaat ervoor zorgen dat voetgangers makkelijker toegang tot de Folie Douce hebben.
In skigebied Contamines-Montjoie is de oude Roselettestoeltjeslift eindelijk vervangen door een 6-persoonsstoeltjeslift: de Olympique. De eerste en oude lift dateerde al uit 1960 en was oorspronkelijk gebouwd als een éénpersoonsstoeltjeslift! Hij werd in 1985 omgebouwd tot een 3-persoonsstoeltjeslift en was sindsdien onveranderd gebleven. Op de top van de Pleney in Morzine-Avoriaz is de Belvédèrestoeltjeslift vervangen door een 6-persoonsstoeltjeslift. De lift biedt meer veiligheid, snelheid en comfort, zowel bij het in- als uitstappen en is daardoor zeer geschikt voor beginners, maar uiteraard ook voor alle andere wintersporters. Het vertrekstation krijgt een groen dak voor perfecte integratie in het landschap. Het gedeelte van Les Orres 1800 wordt in de winter van 2021-2022 geheel gerenoveerd. Het project bestaat uit drie delen.
Allereerst komt er een gloednieuwe 6-persoonsstoeltjeslift ter vervanging van Prébois en Préclaux. De sneeuwweide van Les Orres wordt opnieuw ingericht. Onder andere wordt de ’Bois Méan‘-lift vervangen door twee overdekte tapijten. Zo kan er een sleepiste, een beginnerszone en een verbinding met de Marmottespiste en Les Orres 1650 aangelegd worden. De rode Rolandepiste wordt omgebouwd tot een groene piste. Fijner voor beginnende skiërs. In Vars openen twee nieuwe stoeltjesliften. De eerste was al in januari 2021 afgerond. Een nieuwe 6-persoonsstoeltjeslift zorgt ervoor dat je tot de top van het skigebied kunt komen.
Verder is er een nieuwe sleeplift op de slalombaan van Auron. De Arpettazstoeltjeslift heeft de capaciteit in Sainte-Foy-Tarentaise verdubbeld. Er kunnen nu maar liefst 3.000 personen/uur naar boven. En dan is er de nieuwe 6-persoonsstoeltjeslift in La Lovatière in La Plagne. Deze zorgt voor een directe verbinding tussen Plagne Centre en Champagny-en-Vanoise. De nieuwe stoeltjeslift van La Biollène in Valmorel is gekomen ter vervanging van een stoeltjeslift en 2 sleepliften; hiervoor zijn 40 pylonen verwijderd. De 6-persoonsstoeltjeslift Bouquetin in Méribel is er ter vervanging van de ’Plattières 3’-gondel. Deze is ook toegankelijk voor voetgangers, zowel naar boven als naar beneden. Opgelet: de afdaling over de zogenaamde couloir de Bouquetin is voor sommigen best spannend!
NB: een aantal vernieuwingen was gepland voor 2020, maar werd (tijdelijk) stopgezet vanwege COVID-19.