Home Overige producten Lawine airbag systemen: welk systeem past het beste bij jou?

Lawine airbag systemen: welk systeem past het beste bij jou?

0
Lawine airbag systemen: welk systeem past het beste bij jou?
Lawine airbag systemen

Wanneer jij van plan bent om off piste te gaan is het verstandig om te zorgen dat je goed voorbereid bent bij een mogelijke lawine. Een lawinepieper, lawinesonde en lawineschep kunnen een leven redden wanneer iemand onder een lawine terechtkomt, maar met lawine airbag systemen vergroot je de kans om niet bedolven te worden. Voorkomen is immers nog altijd beter dan genezen. Hoe werken lawine airbag systemen nu precies en welk systeem past het beste bij jou?

Hoe werken lawine airbag systemen?

Wanneer je in een lawine terecht komt trek je aan een hendel aan de schouderband van je freeriderugzak. Daarna worden één of twee grote ballonnen opgeblazen, waarmee je volume vergroot wordt. Grote objecten (jijzelf) worden omhoog gedrukt door kleinere objecten (sneeuwvlokken). Hoe groter het volume dus is, hoe groter de kans is dat jij boven de sneeuw blijft en gered moet worden van de verstikkingsdood.


Ontstekingsmechanismen

De meest gangbare ontstekingsmechanismen in lawine airbag systemen gebruiken perslucht of pyrotechniek. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van perslucht slaat een pin met een staalkabel, na activering, door een fles, waarna de cilinder zichzelf opblaast. Bij het pyrotechnische mechanisme activeer je een klein explosief door aan de hendel te trekken, waardoor er een drukgolf door de buis richting de cilinders schiet en deze openen. Het grote voordeel van de pyrotechnische ontstekingsmethode is dat er geen kans is op bevriezing van de staalkabel en pin. Arc’teryx heeft onlangs een nieuw systeem ontwikkeld dat werkt op een accu. Het voordeel hiervan is dat je de airbags meerdere keren kunt activeren tijdens één tocht. Ook bestaan er systemen die met elkaar communiceren en waarbij je dus, in het geval van een lawine, direct de cilinders van jou en medeskiërs kunt activeren.

Cilinders

Er zijn cilinders beschikbaar met perslucht of cilinders met stikstof. Het grote voordeel van cilinders met perslucht is dat je deze na gebruik zelf kunt bijvullen (bijvoorbeeld met lucht uit een duikfles). Een cilinder met stikstof is na gebruik niet zelf bij te vullen wat inhoudt dat je langs de dealer moet gaan. Vergeet je oude cilinder in dat geval zeker niet mee te nemen, want er zit ‘statiegeld’ op deze stikstofcilinders.

Luchtzak(ken)

Er komt een steeds diverser aanbod aan luchtzakken. Kies je voor één of twee ballonnen? Kies je voor een eenvoudig wisselbaar systeem, of een systeem dat ontworpen is voor maximale bescherming? Hoeveel extra gewicht wil je bij je dragen?

De systemen van ABS beschikken over twee luchtzakken en dat biedt diverse voordelen. Ten eerste creëer je een beter glijoppervlak met twee ballonnen. Daarnaast is het natuurlijk altijd mogelijk dat een luchtzak kapot gaat. In dit geval heb je dan nog een luchtzak over.

Bij Mammut kun je kiezen voor een Removable Airbag System, wat ontworpen is om makkelijk te wisselen tussen verschillende rugzakken. Perfect voor wanneer je zowel verre als korte trips gepland hebt tijdens je vakantie. Daarnaast heeft Mammut een Protection Airbag System ontworpen, met maximale bescherming als achterliggende gedachte. Deze laatste blaast zich op rondom schouders, rug en borst en zorgt dus voor meer bescherming. Het nadeel van het Protection System is dat het minder eenvoudig te wisselen is doordat een deel van het systeem in de schouderbanden van je backpack zit.

Jetforce heeft een bag gelanceerd welke gedurende drie minuten lucht inblaast op afwisselend 50% en 100% van de inblaascapaciteit. Dit systeem functioneert dus ook wanneer de luchtzak kapot is, door op dat moment gebruik te maken van buitenlucht. Bovendien worden de luchtzakken van Jetforce na drie minuten automatisch leeggepompt. Mocht je onverhoopt onder een lawine terecht zijn gekomen heb je dan dus zo’n 200 liter ademruimte.