Home Nieuws Peak Performance: Passie, innovatie en vrijheid

Peak Performance: Passie, innovatie en vrijheid

0
Peak Performance: Passie, innovatie en vrijheid
© Peak Performance X Nigel Cabourn, Limited Edition

Vrijheid, daar draait alles om voor Peak Performance. De vrijheid om het maximum te halen uit elke kans die je geboden wordt, in de wetenschap dat je voorbereid bent op alle mogelijke omstandigheden. En net in moeilijke omstandigheden komt Peak Performance je graag een handje toesteken.

Het verhaal van Peak Performance begint in Åre, Zweden. We schrijven 1986. Drie getalenteerde skivrienden steken de koppen bij elkaar. Ze vragen zich af waarom niemand skikleding ontwerpt die ze daadwerkelijk willen dragen. Kleding die technisch functioneel is en er cool uitziet. Een aantal personen vervoegt de groep: Stefan Engström, wereldtopper in mogul-ski, Peter lom, hoofdredacteur van het grootste skimagazine van Zweden, en Jonas Ottosson, alpineskiër en een commercieel talent. Peak Performance is geboren. Aanvankelijk waren de ambities beperkt: een kledinglijn maken voor zichzelf en wat vrienden, net groot genoeg om ervan te kunnen leven. Dat draaide echter snel anders uit. In de jaren tachtig waren de skiërs uitgekeken op de extravagante en felle kleurtjes. Neon en glitter ruimden plaats voor flanellen houthakkershemden, de grunge haalde het van de synthesizer.


Åre als inspiratie
Winters kunnen in Zweden brutaal zijn. Wie ooit in Åre was, weet dat het daar om meer draait dan enkel maar pistes veroveren. Åre is een onvoorstelbaar knappe plaats, maar het weer is er onvoorspelbaar. Leven en skiën in Åre vraagt geduld, koppigheid en een passie voor winter om aan de koude en donkere dagen te weerstaan. Weinig verbazend dus dat Åre een uitstekende plaats is om een functionele kledinglijn op poten te zetten. En neen, de jongens van Peak Performance waren in de beginjaren niet voorbereid op hun succes. Zij waren skiërs die liever op en om de hoogste pieken van Åre speelden dan post te openen of telefoons te beantwoorden. “Gone skiing”, het bordje aan de deur van het Peak Performance hoofdkwartier was geen loos begrip.

The great outdoors
Tien jaar later trekt Peak Performance the Great Outdoors in met een collectie performante sportkleding en outdooruitrusting. Het merk is ondertussen uitgegroeid tot een groot en gerespecteerd bedrijf. Van een merk dat zich richtte op skiërs is het geëvolueerd tot een progressive sportswear merk dat mensen naadloos tussen bike en bar, work en workout laat laveren. Dit gedreven door kennis en ervaring op het vlak van extreme outdoorsports.

Verankerd in wintersport
Met roots in de wintersport is het niet verwonderlijk dat Peak Performance stevig verankerd zit in die wereld, van slalom over mogul naar freestyle en big air. Het merk evolueert mee met de trends op twee latten, maar toch wel met een voorliefde voor de poederkant, getuige de topatleten in hun rangen die voornamelijk in de Freeride World Tour actief zijn. De Freeride World Tour kroont elk jaar in Verbier de wereldkampioen freeride. Peak Performance heeft zo een heuse collectie opgehangen rond de Freeride World Tour. Het is meteen ook de meest uitdagende testomgeving voor hun kledij. De Fransman Loic Collomb Patton, meervoudig wereldkampioen, en de Zweed Kristofer Turdell vertegenwoordigen er het merk. Maar ook freeridevedettes zoals Henrik Windsted en Dave Treadway worden door Peak Performance van het juiste materiaal voorzien. Lokale fans zijn bijvoorbeeld Julie De Leeuw, Tim Bulcke, Rembert Notten, Louis Talpe, Ruben Van Gucht, Tim Vanhoutteghem, Bart Schols en vele anderen.

Maar ook meer dan skiën
Nu meer dan dertig jaar later blijft Peak Performance bakens verzetten, zichzelf heruitvinden en outdoorsports hoog in het vaandel dragen. Het is niet langer het merk dat alleen skikleding ontwerpt. Er is ook boven- en onderkleding, gegroepeerd in twee collecties: Active Wear en Urban Wear. De Active Wear-collectie is bedoeld voor buitensporten als wandelen, trekken, backpacken, reizen, hardlopen, golf, fitness, yoga en uiteraard wintersporten, en bestaat uit broeken, jassen, tops, onder- en tussenlagen, tassen en accessoires. De Urban-lijn bevat de even cleane en stijlvolle look, maar met een coole moderne City-touch en dezelfde technische en precieze afwerking. De juniorlijn is vooral nog op wintersport en vrije tijd gericht. Ideeën voor nieuwe collecties borrelen continue op in het übercoole Sotckholm, omgeven door de pure natuur, frisse lucht en het buitenavontuur.

Meer dan sporten
Voor Peak Performance is actief zijn meer dan sporten alleen en zeker meer dan een hobby of een vrijetijdsbeleving. Actief zijn betekent ook de manier waarop je naar je werk gaat, hoe je reist, hoe je ontspant. Alleen of met vrienden. Zowel voor professionele sporters, skiërs, golfers, lopers als avonturiers. Het is het dagdagelijkse leven voor Peak Performance. En dat maakt dat elk ontwerp van Peak Performance deze levensstijl moet reflecteren. De knowhow, opgedaan bij het ontwerpen van technische kleding, wordt nu doorgetrokken, verfijnd en opnieuw uitgevonden om zo een urban-lijn met dezelfde kwaliteit en aandacht voor esthetiek te ontwerpen. Innovatie is zo een van de bestaansredenen van Peak Performance. Een andere is passie, passie voor wat ze doen. Passie om het verschil te maken.

24/7 jezelf
“Het leuke aan Peak Performance is dat we constant evolueren, net als de wereld rondom ons. Het is een constante zoektocht naar nieuwe uitdagingen, trends en materialen. Dit met onze filosofie van herkenbaar design en hoge kwaliteit in het achterhoofd, zodat je echt unieke belevingen perfect kan ervaren. Alle partners waar we mee samenwerken zijn hier trouwens heel bewust mee bezig. Van een merk waar je misschien enkel op de piste jezelf kon in terugvinden, kan je nu 24/7 jezelf zijn, lopend, golfend, skiënd, in de bergen of in de stad… Als je maar probeert je dromen en goals waar te maken, als Active of als Urban Citizen.” – James De Cabooter, country manager bij Peak Performance.

Check zeker ook eens de website van Peak Performance.