Home Overige producten 30% minder klimaatimpact tegen 2030: Peak Performance schaart zich achter STICA

30% minder klimaatimpact tegen 2030: Peak Performance schaart zich achter STICA

0
30% minder klimaatimpact tegen 2030: Peak Performance schaart zich achter STICA

Goed een maand geleden schaarde wintersport- en outdoormerk Peak Performance zich achter STICA, een initiatief van de Zweedse textielindustrie met als belangrijkste doelstelling voor elk van haar leden: 30% minder klimaatimpact tegen 2030. ‘No time to delay’, zei Åsa Andersson (CR & Quality Manager bij Peak Performance) toen. Tijd voor korte 1-on-1.

Wat zijn de belangrijkste initiatieven in de aanloop naar 2030?

Åsa Andersson, CR & Quality Manager bij Peak Performance: “Onze belangrijkste taak binnen het STICA-project is om met alle aangesloten ondernemingen overeen te komen hoe we onze impact gaan meten, uitvinden waar ieders ‘baseline’ ligt en initiatieven vastleggen voor 2020 en daarna. Parallel aan het STICA-project hebben we ook het UN Fashion Charter voor klimaatactie ondertekend, wat betekent dat we zowel een Zweeds perspectief als een wereldwijd perspectief hebben, en werken met giganten zoals PUMA, Kering …”


Zet Peak Performance meer ambitieuze doelstellingen dan de 30% impactreductie?

“Met het STICA-project hopen we de beloofde 30% te kunnen overschrijden, maar het is nog wat vroeg dag om daar meer over te zeggen, omdat we de daadwerkelijke cijfers nog niet in handen hebben. Hiervoor moeten we de volledige toeleveringsketen doorlopen en bijvoorbeeld kijken welke vezels we gebruiken, hoe ze worden verwerkt, welke impact onze leveranciers hebben, evenals wijzelf als merk en als bedrijf. We zijn dit momenteel in kaart aan het brengen, maar ik denk dat het belangrijkste voor onze industrie is dat we een ‘standaard’ kunnen vastleggen, zodat we een goede en duidelijke benchmark hebben, ook om ons aan elkaar te meten.”



Partners versus concurrenten

Hoe belangrijk is het om de krachten te bundelen met andere merken?

“Een van de belangrijkste doelen in de ‘Sustainable Development Goals’ is doel nummer 17 over partnerschappen, die stelt dat je moet samenwerken om de doelen te bereiken en te verbeteren. Er is zoveel kennis aanwezig binnen de industrie die we met elkaar zouden kunnen delen! Gelukkig is er een soort stilzwijgende overeenkomst die zegt dat we als het gaat om duurzaamheid geen concurrenten zijn, maar alle dezelfde uitdagingen kennen. Ik denk ook dat het belangrijk is dat we bedrijven als Adidas, Nike, H&M en IKEA in de voorhoede hebben die belangrijke eisen stellen ten aanzien van bijvoorbeeld toeleveranciers. Dat helpt de industrie enorm!”

Gaan klimaatverantwoordelijkheid en concurrentievermogen tegenwoordig hand in hand?

“Ik denk dat niemand graag achter wil blijven, of het nu om duurzaamheid gaat of niet. Maar ik ben ervan overtuigd dat je als je die issues negeert, uiteindelijk zult verliezen, en in de toekomst misschien niet eens meer zou bestaan.”

Belangrijke trends en uitdagingen

Zijn er wereldwijde trends die uw doelstellingen tegenwerken?

“Als we het over trends hebben, wil ik zeker de circulaire economie, transparantie, duurzaam ontwikkelingsdoel 17 en samenwerking noemen! De uitdagingen en de moeilijkheden hebben vooral te maken met resources en tijd, alsook met een veranderende mindset, zowel intern als bij onze B2B-partners en eindgebruikers. ‘Fast fashion’ zou niet meer van deze tijd mogen zijn, maar toch blijft er een vraag naar nieuwe modellen, nieuwe kleuren en nieuwe materialen, in plaats van op de lange termijn te denken en verder te bouwen met de middelen die er zijn.”

Wat is de grootste uitdaging voor outdoormerken?

“Ik denk dat we als outdoormerk een belangrijk voordeel hebben tegenover modemerken. Actieve mensen en outdoorliefhebbers geven doorgaans meer om de natuur en duurzaamheid. In onze sector werken we al veel meer met duurzame materialen en technologieën, misschien meer dan in de mode-industrie, en binnen de outdoorindustrie is het de bedoeling om producten te maken die langer meegaan dan één seizoen. Een belangrijke uitdaging is ervoor zorgen dat de volledige toeleveringsketen zijn best doet. Dat is niet altijd even gemakkelijk.”

Hoe speelt Peak Performance daarop in?

“Duurzaamheid en een hoge kwaliteit zijn super belangrijk voor ons en we weten ook dat dat is wat consumenten van ons verwachten. We proberen bij het ontwikkelen van onze producten altijd rekening te houden met de gebruiker en willen hun verwachtingen graag overtreffen, niet alleen behalen. We werken met kleuren en silhouetten die langer dan een seizoen meegaan. We hebben een reparatieservice om ervoor te zorgen dat we de levensduur van een product kunnen verlengen wanneer een ritssluiting stuk gaat of er een scheur zit in de stof. En is een product niet meer gewenst of niet meer bruikbaar, dan zenden we het naar Human Bridge. Die organisatie zorgt ervoor dat het voor iets anders kan worden gebruikt.”

Dit kun je zelf doen

Wat kunnen wij zelf doen, als consumenten?

“Als we deze wereld willen veranderen en iets beters willen achterlaten voor de volgende generatie, dan moeten we nadenken over de manier waarop we reizen, wat we eten en wat we kopen! Je moet ervoor zorgen dat je gedrag en levenswijze onder de loep durven nemen en een andere mindset creëren. Begin met je favoriete merk te vragen om duurzamere producten en verdiep je in wat het verschil maakt!” Als voorbeeld noemt Åsa Andersson Responsible Down en de Less Impact Technology. Meer hierover in dit korte apart artikel over RDS en Peak Performance L.I.T.

Lees de originele Engelse versie van dit interview.