Home Nieuws Retailers over wintersport

Retailers over wintersport

0
Retailers over wintersport
Retailers over wintersport

Wij leggen een aantal stellingen voor aan de retailsector en noteren de antwoorden van een aantal retailers over wintersport.

Retailers over wintersport: De belangstelling voor wintersport is op de terugweg.

Al jaren hebben we slappe winters, door de klimaatopwarming stijgt de sneeuwgrens en de opkomst van e-commerce daar nog eens bovenop maken dat de mensen minder skimateriaal kopen in de sportwinkel.


Tim Bulcke (Peak Performance, Knokke): “Totaal niet akkoord. Ik zie veel diehard skiërs en die vinden echt wel de diepsneeuw die ze zoeken. Ik zie het positief in. Dat ik een nieuwe, grotere winkel opstart, is daar het beste bewijs van. Ik ben niet bang van de toekomst. Je moet natuurlijk wel meegaan met je tijd. Ik opteer dus niet voor een klassieke winkel, maar koppel er een reisbureau aan voor speciale bestemmingen en een bar voor de beleving.”

Hugo de Schrijver (Topsport, Lebbeke): “Algemeen genomen klopt het wel dat de verkoop wat minder is. Nochtans gaat niet zozeer de wintersport zelf achteruit, want dezelfde mensen vertrekken nog altijd op skivakantie. Jongeren boeken gezamenlijk skireizen en families met kinderen blijven gaan. Er zijn nu wel meer kanalen waarover de verkoop zich verspreidt.”

ISPO MUNICH 2015_jf_0278

Christof Bergmans (AS Adventure): “Deels waar, maar het is relatief. Kijk, een fanatieke skiër is anders dan een familiale skiër, ook in de manier waarop hij omgaat met de perceptie die de media creëren. We hebben echt wel goede winters gehad, met prima sneeuwcondities, maar die vielen niet altijd samen met de schoolvakanties… Als je de cijfers correct interpreteert, zie je dat het beeld genuanceerd is en dat de belangstelling zeker niet afneemt. De consument is wel kritischer geworden en hij spreidt zijn budget over meer sporten.”

Sooi Roymans (United Brands): “Slecht gaat het zeker niet, want de Vlaamse skiër gaat nog altijd op skivakantie, maar je ziet de seizoenen wel verschuiven. Het wordt later winter, zeg maar, want het moet echt koud vzijn om de mensen te prikkelen om aan wintersport te denken. Mensen denken tegenwoordig ook tweemaal na vooraleer ze duur materiaal kopen.”

Koen Damman (Decathlon): “Wintersport is voor heel wat Belgen een echte passie. Als de drempel laag genoeg is, neemt de interesse toe. Wij proberen die drempel te verlagen met de juiste prijs en door innovatieve producten te ontwikkelen. Wintersporters begeven zich ook steeds beter uitgerust op de pistes. Kinderen leren skiën met een uitrusting die vroeger enkel de profs droegen. Ook de skigebieden hebben enorm geïnvesteerd: dankzij sneeuwkanonnen kun je skiën tot na Pasen, er zijn funparken voor jong en oud, rodelpistes etc.”

Retailers over wintersport: Mensen huren meer skimateriaal dan dat ze kopen.

De markt voor de verkoop van skimateriaal verliest terrein aan de verhuur, zowel hier bij ons als ter plaatse. De verhuur floreert niet alleen voor de ski’s maar ook voor accessoires (boots, helmen, goggles…).

Christof Bergmans (AS Adventure): “De verhuur hier bij ons loopt goed. Je bent zeker dat je je materiaal hebt en je spaart ter plekke tijd uit (kiezen, passen, terugbrengen). Bovendien is het hier goedkoper huren dan in de skigebieden. Verhuur is vooral van toepassing op ski’s en boards. Bij boots, helmen, maskers en goggles spelen argumenten als pasvorm, hygiëne en veiligheid een doorslaggevende rol. Die verhuren wij dan ook niet. De verkoop van ski’s en boards zal wellicht nog afnemen, terwijl het budget verschuift naar de rest van de uitrusting.”

Koen Damman (Decathlon): “Mensen kunnen via onze partner skimium.be online huurski’s reserveren, die dan klaarstaan aan de voet van de pistes in een van de 350 Franse, Italiaanse of Andorrese Skimium-winkels. In België groeit de verkoop sneller dan de online verhuur. De prijs van ski’s is de afgelopen jaren gedaald en het is fijn om eigen ski’s te hebben, ook om een dagje indoor te gaan skiën, of wanneer er plots sneeuw valt in de Hoge Venen.”

Sooi Roymans (United Brands): “Wie meermaals gaat skiën, koopt wel zijn eigen materiaal, maar de verhuur gaat inderdaad in stijgende lijn. Je krijgt het nieuwste van het nieuwste, en na een week geef je het weer af en heb je er geen omzien meer naar. In ons voordeel pleit dat je in je eigen taal geholpen wordt en dat de prijs lager is dan in de skigebieden. Voorts kennen wij ons cliënteel en hun voorgeschiedenis. De trend is dat mensen vaker huren om topmateriaal te hebben, maar meer geld uitgeven aan customised boots.”

ISPO MUNICH 2014_jf_2828

Hugo De Schrijver (Topsport, Lebbeke): “België heeft een raar sportprofiel. De gebruiken verschillen van streek tot streek, en zelfs van winkel tot winkel. Volgens mij is de verhouding tussen verkoop en verhuur al jaren stabiel. Textiel wordt sowieso verkocht, materiaal wordt al wel eens verhuurd, vooral aan mensen die maar eens één keertje op skivakantie gaan. Wie regelmatig gaat, koopt liever zijn eigen materiaal. Ter plekke huren is gemakkelijker, maar je verliest er veel tijd mee en hier bij ons wordt de klant beter gesoigneerd en begeleid.”

Retailers over wintersport: In het internettijdperk boert de fysieke winkel achteruit.

Met allerlei vormen van ondersteunende service (onderhoud, slijpen…) kun je wel proberen het tij wat te keren, maar de concurrentie van webshops die zowel nieuw als tweedehands materiaal aanbieden is reëel.

Koen Damman (Decathlon): “Voor investeringsproducten zoekt de klant vaak eerst online voor hij tot aankoop overgaat, online of in de winkel. In onze fysieke winkels kun je trouwens ook online shoppen via kiosken met touchscreens. Vooral technische producten worden via die weg verkocht. Voordeel van fysieke winkels is ongetwijfeld het menselijke contact. Onze teams krijgen elk jaar een uitgebreide opleiding. Ski’s kun je in elke Decathlonwinkel binnenbrengen voor een gespecialiseerd onderhoud. En tweemaal per jaar organiseren we een tweedehandsbeurs, de Trocathlon, in een tent op de parking.”

Sooi Roymans (United Brands): “Winkels die de juiste uitleg geven en de gepaste oplossing bieden, zullen altijd op een trouw cliënteel kunnen bogen, daar twijfel ik niet aan. Maar we zien de verkoop via onze webshop zeker stijgen. De grootste concurrent is de buitenlandse e-commerce. Die bekampen we met topproducten, service en begeleiding op maat. Hoeveel klanten krijgen we niet over de vloer, die hun boots online hebben gekocht, maar met hun problemen vervolgens bij ons belanden. Ook slijpen en onderhoud gaan in stijgende lijn. In onze winkel in Sint-Katelijne-Waver is onze service zo snel, dat men erop kan wachten.”

ISPO MUNICH 2014_jf_1121

Tim Bulcke (Peak Performance Knokke): “Acht jaar geleden ben ik op die kar gesprongen en Peak ook. In heel Europa verkoopt Peak zelf ook online. Toch blijf je zien dat mensen hun kleding in de winkel willen kunnen passen. Online is er een retoursysteem, maar het contact met de klant en de informatie die ze van de verkoper verwachten, geven de doorslag. Wie iets moois of duurs gaat aanschaffen, wil daar niet slordig mee omspringen.”

Christof Bergmans (AS Adventure): “In België blijft de internetverkoop nog tamelijk beperkt. Specifiek voor boots is het afstellen een belangrijke drempel. Zij die perfect weten wat ze willen, kunnen online wel koopjes doen. Maar de fysieke winkel stelt daar kennis, ervaring en persoonlijk advies tegenover. Onze verkopers zijn getrainde mensen die niet een speech uit de cataloog afsteken, maar ervaring hebben met het materiaal en van daaruit advies geven. Onderhoud is een groeiend segment. Vroeger hoorde zelf slijpen en waxen bij de lifestyle van de boarders, maar nu besteden ze het upgraden liever uit aan een specialist.”

ISPO MUNICH 2015_jf_0241Retailers over wintersport

Hugo De Schrijver (Topsport, Lebbeke): “Zonder twijfel wordt e-commerce een factor om rekening mee te houden. Mensen laten zich echter in de luren leggen door wat op fora en sites allemaal geschreven wordt, en door de prijzen die ze zien. Veel mensen willen het materiaal nog altijd kunnen vastpakken, aanpassen, voelen… Zeker bij boots is dat belangrijk. Als retailer kun je met je klant een vertrouwensrelatie opbouwen. Dat appreciëren ze. Voor miskopen is het tweedehandskanaal via internet soms een uitweg.”

Retailers over wintersport: Freeride skiën komt op ten nadele van het snowboarden.

De piek in de hype van het snowboarden lijkt wat over de top, terwijl avontuurlijke vormen van skiën (tourskiën, freeride, freestyle) aan belang winnen. Nichemarkten als ‘extreme ski’ overleven al bij al nog het beste.

Sooi Roymans (United Brands): “Ondanks de wereldwijde dalende trend in snowboard doet ons snowboardmerk Imperivm het verrassend goed. Snowboarders keren ook in gezinsverband terug naar het skiën, zodra hun kinderen hun eerste stapjes op de sneeuw beginnen te zetten. Allroundski’s geven een gelijkaardige vrijheid en kick geven. Dat tourskiën in het nieuws komt en dat er clinics voor zijn, verlaagt de drempel, maar het blijft een kleine markt in België, al neemt de vraag naar aangepast materiaal zeker toe.”

ISPO MUNICH 2014_jf_2812Retailers over wintersport

Tim Bulcke (Peak Performance Knokke): “Ski is altijd de hoofdmoot geweest en dat blijft ook zo. Door de ontwikkeling van het materiaal en de technologie worden avontuurlijkere en extremere vormen van de skisport toegankelijk voor meer mensen. Met de bredere ski’s van tegenwoordig kun je ook de fun buiten de piste opzoeken. Voor diepsneeuw of tourski willen mensen bovendien extra goed materiaal, maar dat blijft een niche. 90% van de Belgische is een gewone, traditionele skiër.”

Hugo De Schrijver (Topsport, Lebbeke): “De diehard boarders blijven sowieso boarden, maar je ziet inderdaad wel een verschuiving, al is die de laatste jaren gestabiliseerd. Tourski komt op, maar het blijft iets voor de happy few. Jongeren gaan in groep skiën, zoals ze naar de zomerfestivals trekken, en gezinnen gaan steeds meer ook buiten de vakanties op skireis. Die toenemende spreiding is zeker iets van de laatste jaren.”

Koen Damman (Decathlon): “Meer dan ooit zijn ski’s ontwikkeld om plezier te maken. Skilatten zijn vandaag aangepast voor op de piste, in de poedersneeuw of in het funpark. De snowboardmarkt is gestabiliseerd en kent zelfs een kleine revival. Er wordt volop ingezet op onderzoek en ontwikkeling om snowboarden toegankelijker te maken. Tourskiën en het bijbehorende materiaal zijn zonder twijfel in opmars, maar de doelgroep blijft beperkt.”

Christof Bergmans (AS Adventure): “Snowboarden bestaat al lang genoeg om niet meer van een hype te spreken. Alleen hebben de eerste generaties snowboarders nu kinderen en die zetten hun eerste stapjes op de sneeuw via het skiën, waardoor ze soms zelf ook weer overschakelen. Het extreme skiën is een leuke marketingtool, maar het blijft toch klein. Dat geldt ook voor het tourskiën, dat zeker groeit, maar iets voor een nichecliënteel blijft.”

Retailers over wintersport: De doelgroep voor wintersportkledij overstijgt de wintersport.

Technische wintersportkledij wordt mettertijd almaar modieuzer, terwijl de typische merken van wintersportkledij zich meer en meer met vrijetijdskleding ook op de niet-sporter richten. Ze vloeien als het ware in elkaar over.

Hugo De Schrijver (Topsport, Lebbeke): “Een tijdlang had je zeker een trend naar fashion, waardoor een verbreding van de doelgroep plaatsvond. Nu zie je weer meer een terugkeer naar de puur technische wintersportkledij. Je zou kunnen stellen dat de skiër op de sneeuw fashionable gekleed wil gaan, én je de technische kledij ook buiten het sporten kunt dragen.

Christof Bergmans (AS Adventure): “De grens tussen technische wintersportkledij en fashion is vervaagd. Veel technische merken schuiven op richting lifestyle en de kledij wordt polyvalent gebruikt. Sporty fashion kun je de hele winter door dragen, ook in het dagelijkse leven. Wintersportkleding is wat frivoler dan het conservatievere outdoor. Bepaalde prints, kleuren of comfortfeatures zullen voor deze of gene toepassing wel meer succes hebben.”

Koen Damman (Decathlon): “Het hangt af van het producttype. Thermische onderkleding, handschoenen, mutsen, sneeuwlaarzen en donsjassen worden ook gedragen als het koud is in België. Zodra er sneeuw valt, is er grote vraag naar. Het allerbelangrijkste blijven evenwel het technisch aanbod. Alle artikelen in onze wintersportafdeling zijn door en voor gepassioneerde wintersporters ontwikkeld, maar we bereiken er ook de recreant mee.”

Tim Bulcke (Peak Performance Knokke): “Mijn keuze voor één merk, Peak, waaraan ik al twintig jaar trouw ben, is ingegeven door het feit dat het merk altijd maar blijft innoveren om de kleding almaar comfortabeler, lichter en zo performant mogelijk te maken. Mensen willen ook steeds meer, en het mag iets kosten. Naast wintersporters vinden ook mensen die op zoek zijn naar casual, fitness- of runningkledij hun weg naar Peak. De collectie presteert eigenlijk het hele jaar door op peil, ze slaat aan en blijft aanslaan.”

ISPO MUNICH 2015_jf_0578Retailers over wintersport

Tekst retailers over wintersport: Jan Verbanck