Al eens in het plaatsje Åre geweest, in Zweden? Wij wel. Twee zaken die ons daar opvielen: de krakend witte sneeuw en de vele coole outfits. Dat de bedenkers van Peak Performance daar voor iets tussen zitten, is ons na ons gesprek met James De Cabooter, een van de Belgische gezichten van Peak Performance, wel duidelijk. En er is meer…

Meer weten over het merk? Daarvoor draait James de klok terug naar 1986, toen twee gepassioneerde skiërs, de één een getalenteerde mogulskiër en de ander hoofredacteur van een skiblad, samen een nieuwe skikledinglijn gingen testen. “Ze vroegen zich af waarom er geen skikleding bestond die mensen ook echt wilden dragen, die functionaliteit combineerde met een aantrekkelijk design. Tegelijkertijd zochten ze ook een mooi excuus om langer in Åre te blijven…” En zo geschiedde. Met een ontwerper en een alpineskiër/skiverkoper erbij werd het team van twee er een van vier en luidde het antwoord op hun vraag: Peak Performance.

Zoveel meer dan een lifestylebrand

Vaker wel dan niet hing er een bordje op de mannen hun deur: ‘Gone skiing’. Toch liepen de bestellingen binnen. “Dat Peak Performance vandaag een vaste waarde is in de buitensportwereld komt omdat het vanuit de consument denkt. Ja, Peak Performance is echt een lifestylebrand. Maar tegelijkertijd bieden ze ook kwaliteit. Ik ken mensen die al 15-20 jaar met dezelfde jas van Peak rondlopen. En die jas ziet er nog steeds fantastisch uit.” Peak Performance maakt gebruik van eersteklas materialen, innovatieve technologieën en de beste leveranciers. “Alles is tot in detail afgewerkt”, vervolgt James De Cabooter. “Niet alleen de materialen zijn top, maar ook de constructie en de finish. Hierdoor gaan onze producten langer mee. Die kwaliteit is cruciaal, zeker tijdens extreme outdoorsporten, zoals tijdens de Freeride World Tour waarvan we al jaren de trotse sponsor zijn.”

Duurzaamheid geen toverwoord

Uit Peak Performance’s langdurige liefde voor het buitenleven is ook een passie ontstaan voor milieuthema’s. Of de outdoorindustrie echt duurzaam kan zijn? “Elke producent laat een voetafdruk na, maar we streven er wel degelijk naar om die maximaal terug te dringen. Duidelijke en ambitieuze bedrijfsdoelstellingen zijn een must, net als elk product met een duurzame bril ontleden en consumenten twee keer doen nadenken voor ze iets nieuws kopen. Misschien investeer je beter iets meer in echt kwalitatief materiaal, dat véél langer meegaat, dan in een goedkoper product dat je veel sneller
moet vervangen, een grotere voetafdruk heeft enzovoort.”

Stijliconen

Om het 10-jarig bestaan van de Alpine-collectie te vieren, herlanceert Peak Performance enkele hero styles, maar dan met extra functionele materialen en details. Een mooi voorbeeld is het stretchpaneel in de rug van het Alpine Gore-Tex Jacket of de slimme combinatie van Gore-Tex Pro en Gore-Tex Pro Stretch in de Vertical Pro-collectie. Het kleurenpallet is gebaseerd op de catalogus van 1992. Denk aan ‘aardkleuren’ met contrasterende accenten. Of aan de bruintinten en folklore patronen in de casual collectie, zoals bij het Kelly Wool Shirt. De Adventure-lijn pakt dan weer uit met blokdesigns, zoals bij het Vislight Gore-Tex Pro Jacket. Ook de nog steeds eigentijdse Helium-lijn blaast 10 kaarsjes uit. De blikvanger hier is het lichte en duurzame Helium Utility Down Hood Jacket.

Wearagains & Repair Patches

Het initiatief WearAgains is een volgende stap in het circulair programma van Peak Performance. De bedoeling is om gebruikte items een tweede leven te geven door ze weer in het online en instore verkoopaanbod op te nemen. Wil iemand voor wat voor reden ook afstand doen van een nog perfect functioneel Peak Performance-product, dan kan hij het terugbrengen en inruilen voor een waardebon. Voorlopig kan dit enkel in de vlaggenschipwinkel in Stockholm, maar het initiatief wordt in de nabije toekomst breder uitgerold. Ook tof zijn de repair patches. Een klein gaatje of een scheurtje in kledingstuk? Dan kleef je er eenvoudigweg een repair patch op.