Home Nieuws SnowWorld wordt Europese marktleider in wereld van indoorwinterresorts

SnowWorld wordt Europese marktleider in wereld van indoorwinterresorts

0
SnowWorld wordt Europese marktleider in wereld van indoorwinterresorts
Zonnepanelen op het dak van SnowWorld Landgraaf

SnowWorld, de beursgenoteerde Nederlandse uitbater van indoorskiresorts, heeft twee belangrijke acquisities afgerond in Nederland en Duitsland. Simultaan heeft SnowWorld een akkoord bereikt over de volledige herfinanciering van haar bestaande bankschulden alsook het verkrijgen van een acquisitielijn. Die acquisitielijn stelt SnowWorld in staat om – naast de vandaag aangekondigde transacties – nog verdere acquisities te doen in de sector. Daartoe worden gesprekken met acquisitiekandidaten gevoerd.

Twee overnames in Nederland en Duitsland maken van SnowWorld dé referentie

SnowWorld heeft een akkoord bereikt met de aandeelhouders van het indoor skipark SnowPlanet Amsterdam en neemt een participatie van 25% in het Alpenpark Neuss in Duitsland, SnowWorld heeft verder ook het recht om op middellange termijn deze participatie uit te breiden naar een meerderheidsparticipatie.


Door deze overnames wordt SnowWorld in één klap de belangrijkste Europese aanbieder van indoorwinterresorts. “We willen de merknaam SnowWorld hiermee nog sterker in de markt zetten als dé absolute referentie van een totale, kwalitatieve, klantgerichte wintersportbeleving,” aldus Wim Hubrechtsen, CEO van SnowWorld. “Na de volledige integratie van alle verworven sites binnen het SnowWorld-concept mikken we jaarlijks op maar liefst 2 miljoen bezoekers, een stijging met 80% van het huidige bezoekersaantal bij SnowWorld.”

In mei 2018 kwam SnowWorld voor 83% in handen van de NV Alychlo, de familiale investeringsmaatschappij van de Belgische ondernemer Marc Coucke. Na de mindere halfjaarcijfers zoals gepubliceerd op 1 mei 2018 en de aanstelling van Wim Hubrechtsen (ex-Studio 100 en Medialaan) als nieuwe CEO, schakelt de Nederlandse Indoor Skiresorts-uitbater nu opnieuw een versnelling hoger. Met de overname van een belangrijke Nederlandse speler en een minderheidsparticipatie in het belangrijkste indoorskiresort in Duitsland, wordt SnowWorld de absolute marktleider in de sector, met het breedste assortiment aan indoor skiresorts en andere indoor wintersport gerelateerde activiteiten.

De twee nieuwe sites die straks deel uitmaken van de SnowWorld-groep zijn:
– SnowPlanet Amsterdam voor 100% van de aandelen
– Alpenpark Neuss (Düsseldorf, Duitsland)
voor 25% van de aandelen, met een call optie om in de toekomst een belangrijk aandeel te verwerven

SnowWorld als dé maatstaf voor een totale indoor-wintersportbeleving

“De eerste maanden (boekjaar loopt van begin oktober tot eind september) van het nieuwe boekjaar kende SnowWorld zelf al een mooie groei in vergelijking met vorig jaar. Daar komt nu een verruiming van ons aanbod bovenop. Door deze acquisities gaan we van 2 naar maar liefst 4 sites,” argumenteert CEO Wim Hubrechtsen. “SnowWorld Landgraaf was tot nu toe al het grootste indoor skiresort van Europa. SnowWorld Zoetermeer is verkozen tot beste skihal van 2018, maar nu krijgen we er in één klap 2 locaties bij met een brede geografische spreiding. SnowPlanet is interessant door zijn locatie vlak bij Amsterdam. En de participatie in Alpenpark Neuss biedt ons toegang tot de belangrijke Duitse markt. Het is met voorsprong het referentiepark in de regio met de beste beleving.”

SnowWorld wil met deze uitbreiding vooral inzetten op die absolute totaalbeleving voor families met kinderen. Het indoorskiën op verse hoogkwalitatieve sneeuw blijft vanzelfsprekend de belangrijkste activiteit, maar elke bezoeker moet kunnen genieten van een compleet authentiek wintersport/resort gevoel bij SnowWorld. De site Alpenpark in Neuss moet daarbij de absolute benchmark worden.

“Deze schaalvergroting biedt voordelen voor iedereen. Met onze partners kunnen we relevantere deals afsluiten en voor onze bezoekers creëren we één grote wintersport-community. Ze kunnen van vestiging naar vestiging trekken, net zoals ze in de bergen van piste naar piste zouden gaan. Elke site zal zijn specifiek karakter hebben, maar moet tegelijk de typische SnowWorld kwaliteit en ervaring bieden,” betoogt Hubrechtsen. “Mensen moeten al op de parking ondergedompeld worden in die typische winterbeleving, want ze komen toch al snel voor een halve dag bij ons op bezoek. Dus willen we hen een gezellig vakantiegevoel geven.”

Investeren in mensen en infrastructuur om 2 miljoen bezoekers te ontvangen

Momenteel werkt SnowWorld nog aan een masterplan met substantiële investeringen inzake organisatie en infrastructuur. Technische aanpassingen, horeca-exploitatie, aankleding en routing van de diverse sites, online marketing, incentives naar bedrijven en groepen, digitalisering, e-ticketing, … .
“We streven naar een harmonisering van alle SnowWorld-sites. De komende maanden gaan we alles verder budgetteren en faseren en nieuwe ideeën ontwikkelen. Indoorskihallen worden steeds relevanter,” weet de CEO van SnowWorld. “Door de klimaatveranderingen ligt de sneeuwgrens in de natuurlijke skigebieden steeds hoger, en dus bieden onze skipistes alternatieve belevingen.”

Momenteel krijgt SnowWorld zo’n 500.000 skiërs per jaar over zijn pistes. Met alle andere gasten erbij worden de beide bestaande skidorpen door ruim 1,2 miljoen mensen bezocht. Eens de nieuwe centra op volle toeren zullen draaien, mikt SnowWorld op dik 750.000 wintersporters en bijna 2 miljoen gasten. In totaal zullen zo’n 300 mensen binnen de groep tewerkgesteld worden, met een latere mogelijke uitbreiding naar 500 medewerkers.

De beide acquisities zullen in een eerste fase een EBITDA stijging van 10% betekenen, aangezien Alpenpark Neuss nog niet geconsolideerd wordt .

De komende jaren zal de groep verder kijken naar acquisities en groei en ontwikkeling van bijkomende activiteiten.