autovrij skigebied les arcs
De vallei van de Tarentaise, met Bourg Saint Maurice als fiere hoofdstad, is een heus begrip onder skiliefhebbers. Dat is in grote mate toe te schrijven aan Paradiski, de gezamenlijke noemer waaronder de skigebieden van Les Arcs, Peisey-Vallandry en La Plagne zich presenteren aan het grote publiek. Elk van de gebieden afzonderlijk beschikte al over een gevarieerd aanbod aan pistes, maar de opening van de Vanoise Express verbond de drie gebieden met elkaar.
Belgen vinden vlot de weg naar Paradiski: ze staan er op nummer drie van de bezoekerslijst, na de Fransen en de Britten. Geen wonder dus dat we er graag geziene gasten zijn. Naar het dorp Les Arcs zal je vruchteloos zoeken. Je vindt er wel vier woonkernen, elk met zijn eigen karakter. Arc 1600 beet in 1968 de spits af. Haast alle appartementen zijn er ontworpen door Charlotte Perriand, een leerlinge van Le Corbusier. Heel wat onderkomens zijn intussen vernieuwd en aangepast aan de hedendaagse noden. Arc 1600 is bij uitstek geschikt voor families met kinderen. Als het voor jou ’s avonds wat spannender mag, dan vind je eerder je gading in het 200 meter hoger gelegen Arc 1800, tevens een geschikte uitvalsbasis om de rest van het uitgestrekte skigebied te verkennen. Nog hoger ligt Arc 2000, opgetrokken in 1979. Hier heb je een schitterend zicht op de Aiguille Rouge, de hoogste door een lift ontsloten top van het gebied. De meest recente telg is Arc 1950, gebouwd door een Canadese projectontwikkelaar op een plateau met uitzicht. De moderne gebouwen zijn er opgetrokken met materiaal uit de streek en gegroepeerd rond een charmant pleintje. Het doet misschien wat Disney aan, maar het is op mensenmaat en heeft een zekere charme.
Makkelijke skiwegen verbinden de verschillende delen van het gebied, zodat je vlot kunt doorsteken. Snowboarders moeten er op een aantal plaatsen voor zorgen dat ze voldoende snelheid halen om de vlakke passages te overwinnen. Goed nieuws ook voor wintersporters die op hun comfort zijn gesteld: vrijwel overal in het gebied kun je je neervlijen op snelle en comfortabele zetelliften. Anker- en pannenkoekenliften zijn hier met uitsterven bedreigd. Vanaf L’Arpette zetten we de afdaling naar Arc 1800 in. Heerlijk carvend, bereiken we de Vagerezetellift. Via de Grand Renard-lift en de Col du Grand Renard steken we door naar Arc 2000. Vanaf de Col de la Chal heb je een mooi zicht op de naar beneden slingerende pistes van de Aiguille Rouge. Snelheidsduivels vinden er onder andere de Kilomètre Lancé, een duizelingwekkend snelle piste waar je enkel onder supervisie op mag. Ook beginners komen aan hun trekken in Arc 2000: de afdalingen van de Col de la Chal zijn een kolfje naar hun hand. Vanuit Arc 2000 cruisen we op het gemak door Arc 1950 om er de sfeer op te snuiven. Je hebt er een prachtig zicht op de Mont Blanc en de pistes zijn er op beginnersmaat. Als je echt veel wil skiën, lijken Arc 1600 en Arc 1800 ons beter als uitvalsbasis: daar heb je meer liften, een uitgebreidere keuze aan pistes en snellere verbindingen met de andere Les Arcs-stations. Zelf sluiten we onze eerste dag af met de Malgovert, een ‘natuurlijke’ piste die door- heen een kloofje slingert.
Alleen al in Les Arcs vreet je zonder problemen een week lang kilometers op de verschillende pistes. De echte fanaten kunnen via de imposante Vanoise Express ook altijd de oversteek wagen naar het skigebied van La Plagne. In amper vijf minuten zoef je van Plan Peisey in Montchavin-Les-Coches naar Belle Plagne, vanwaar je kunt doorstoten tot het hart van het gebied. Een absolute aanrader daar is de Mont de la Guerre, die je vanaf Les Verdons naar Champagny en Vanoise voert, een hoogteverschil van 1250 meter. Voor een extra adrenalineshot kun je terecht op de bobsleebaan van Plagne 1800, waar je zelf in een bobslee stapt. Je hebt daarbij de keuze uit de bobraft, de monobob of de taxibob. De bobraft heeft vier plaatsen en remt automatisch af. In een monobob zit je helemaal alleen. Maar het summum is de taxibob: een vierpersoonswedstrijdbobslee bestuurd door een piloot.
Tekst: Marc Steens