Sneeuwkiten, fatbiken, iglo’s bouwen, een wintertrekking of gastronomisch uitje op grote hoogte… Wintersport draait meer om beleving dan alleen maar sport en mede daardoor ziet dit seizoen er heel ander uit. Qua activiteiten én qua materiaal. Zo is de digitalisering ook op de piste niet meer te stuiten, is de invloed van urban lifestyle merkbaar en dringt duurzaamheid door. 

Op onze website brachten we reeds een uitgebreid verslag van ISPO Munich inclusief sfeerbeelden. De publiekstrekkers waren ongetwijfeld de digitale technologieën en wearables. Kleding met slimme sensoren skistokken, virtual reality goggles, een digitale skicoach… Ook de nieuwe generatie GoPro’s, drones en action cams, slimme horloges en outdoorgps’en met features voor wintersporters zijn geland.


Duurzaamheid is ondertussen zo veel meer dan een trend. Producten die duurzaam worden ontwikkeld en geproduceerd, zijn inherent aan de industrie. Veel sport- en outdoormerken leveren aanzienlijke inspanningen om schadelijk PFK’s uit hun collecties te weren, vriendelijkere kleurtechnieken te gebruiken en nieuwe recylingoplossingen te bedenken.

Wie meer doet dan alleen wintersport wil ook kleding die daar geschikt voor is. Technologie en functionaliteit blijven belangrijk, je zit tenslotte in de bergen en het is koud. Maar stijl en veelzijdigheid zijn anno 2018/2019 key. Zo zoef je zonder blikken of blozen van piste naar wintertrekking of après-ski en van bergdorp naar je thuisstad.

Experts aan het woord

James De Cabooter (Peak Performance):
“100% invulling en beleving”

“Wintersportliefhebbers willen alles proberen en beleven. Een dag op de piste, een dag erbuiten, een voormiddag trekken en in de namiddag genieten van de omgeving, lekker eten en dat alles op een kwalitatieve manier. 100% beleving en invulling zijn essentieel, of dat nu alleen is, met het gezin, vrienden of familie. Wat de sterke winter vorig jaar veel consument heeft laten voelen, is dat je een leuke wintersportvakantie niet mag laten verknallen door voor mindere kwaliteit te kiezen.
Een cliché, en dus gewoon waarheid: ‘The bitterness of poor quality remains long after the
sweetness of low prices are forgotten’. De combinatie duurzaamheid en sustainability zorgt ervoor dat een ecologisch geproduceerd kwaliteitsproduct een hele tijd meegaat, ook in het
dagelijkse (urban) leven naast de (ski)vakantie. Willen we ook onze kids een mooi  vooruitzicht geven, dan moeten we hiervoor kiezen en meer en meer aandacht aan besteden. Qua kleur gaan toon op toon en de camoprint nog wel even mee.”

Jo Lens (Snowforce)
“Beter skiën? Beter materiaal”

“Van de zakelijke kant bekeken is dé grote uitdaging voor de producenten binnen de sneeuwsport om voldoende gezond verstand te gebruiken, door niet onmiddellijk de grote aantallen na te streven en op lange termijn te denken. We bevinden ons in een markt waar kwaliteit en een gespecialiseerd specialistisch aanbod belangrijk zijn. Daar liggen ook de kansen voor de gespecialiseerde winkels. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat men straks overal hetzelfde basismodel verkoopt?
De laatste jaren is was er ontegensprekelijk een groeiende interesse in offpiste en freetouring. Door de klimaatproblematiek wordt ook het aanbod van de pisteski’s opnieuw belangrijker en daarvoor gaat men dus op zoek naar beter materiaal. Toch is er ook een trend van mensen die zich gaan toespitsen op het betere pisteskiën en daarvoor op zoek gaan naar beter materiaal. Tot slot is comfort doorslaggevend. Zo zien we technologieën zoals Rossignol Pure Pro Heat (geïntegreerde verwarming) in de damesskischoenen.”

Frederic Lardinois (Hike-A-Way)
“Meer pit op de piste”

“Klimaatverandering zal jammer genoeg een grotere impact impact hebben, waardoor lager gelegen skigebieden minder sneeuwzekerheid kunnen bieden en de recreatiedruk hogerop stijgt. De uitdaging is ervoor zorgen dat wintersporters niet afhaken, door bijvoorbeeld vlotte verbindingen en een aanbod naast de piste te bieden.
Gezien de razendsnelle ontwikkelingen in de tech-industrie verwachten we meer en meer integratie van technologie in de uitrusting van wintersporters. Sensoren, camera’s, connectiviteit, augmented reality… Technisch is het allemaal mogelijk ne het bestaat zelfs al. Verder hoop ik dat we dit seizoen de saaie zwarte hegemonie eindelijk doorbreken. Vooral de skibroeken en helmen kunnen wel wat pit gebruiken. CMP doet alvast zijn duit in het zakje met naast een ruime collectie kleding ook voor het eerst een prachtige line-up van helmen in verschillende kleuren (en uiteraard in zwart), die perfect matchen met de textielcollectie.”