Home Algemene info Freeridetrip Livigno: nachtje tent als kers op de taart

Freeridetrip Livigno: nachtje tent als kers op de taart

Onze freeridetrip Livigno zet zich voort. Om 17:30h staan we aan de andere flank van Livigno om via de volledig nieuwe lift Carosello 3000 te stijgen naar de 3000 meter. Daar aangekomen krijgen we een heerlijk diner voorgeschoteld. Maar we zijn hier niet enkel om van de heerlijk gastronomische kant van Livigno te genieten. Er staat ons namelijk een nacht hike te wachten naar tenten en een refuge.

Dag 1 op 2

Avondprogramma wordt nachtprogramma

Rond 21 uur zijn we klaar voor het echte werk: een pittige avondhike. Met 29 deelnemers en 6 gidsen starten we aan de tocht. Het waait ondertussen behoorlijk hard en uiteraard moeten we naar boven. De kuiten laten van zich horen tijdens deze klim. Maar idyllischer kan het bijna niet. Het rijtje hoofdlampen dat de sneeuw doet glinsteren, is waanzinnig om te zien. Stevige steile stukken wisselen af met makkelijk te hiken delen. Na een klim van bijna twee uur komen we uiteindelijk moe, maar voldaan aan in de refuge.

Na goed opgewarmd te zijn, maken we ons klaar voor de nacht tijdens de freeridetrip Livigno. Wie slaap in de refuge en wie slaapt in de vier tenten die buiten door de gidsen zijn opgezet. Ik laat me met mijn Nederlandse collega’s niet van ons plan brengen. Slapen in de tent zullen we! Na het uitdelen van de slaapzakken is het dan zo ver. De ratio tent-slaper is niet optimaal. We kiezen een tent uit voor twee à drie personen en verdelen de plaatsten onder vier. Na veel passen, wikken en wegen komen we rond 1:30 ’s nachts tot ene compromis: twee hoofden aan de ingang en twee hoofden aan de andere kant van de tent. Ik kijk een laatste keer op mijn horloge om 3:15 uur en val dan in blokken van 45 minuten in slaap. Hopelijk moet er niemand naar de WC, want het blijft gewoon hard doorwaaien zodat het echt ijzig koud is buiten maar ook in de tent. Het geflapper van ons tentzeil kunnen we er enkel bijnemen.

Dag 2 freeridetrip Livigno

Rond 6:30 uur word ik als eerste wakker en warm ik me op in de refuge waar de stoof zijn werk doet. Om 7 uur gaat de wind liggen, trekken de wolken weg en kan ik genieten van een van de mooiste zonsopgangen ooit. Mobiel in de hand en foto’s trekkende vraag ik me af of dit echt is. De opkomende zon, freeriden in Livigno, de prachtig witte landschappen, het uitzicht over het dal… Wat een fenomaal zicht.

Tegen 9 uur is iedereen goed wakker. Tenten goed opgeborgen. Refuge proper. We kunnen weer doen waar we voor gekomen zijn. Freeriden in Livigno! Deze afdaling is werkelijk genieten. Van de eerste tot de laatste bocht spray ik dat het een lieve lust is. Eens beneden wacht ons weer een een heerlijke brunch om dan met een kleine groep en twee gidsen door te steken naar de andere kant van Livigno, Costatccia op 2360 meter. We dalen af, eerst boven de boomgrens, om dan nog keihard te knallen tussen de bomen. Aangekomen zit het freeriden in Livigno erop. Heerlijk!

Livigno Welness

‘s vonds wacht er ons nog een heerlijke avond in Aqua Granda Livigno. Hier laden we onze batterijen volledig op met plezier in de glijbanen, jacuzzi’s, sauna’s en infraroodcabines. Alles wat we nodig hebben, is aanwezig en zo sluiten we deze intensieve nacht, dag en avond af.

Dag 3

Huiswaarts

Wie wil kan zodra de pistes open zijn nog gaan ochtendskiën. Onderstaande laat de afdalingen op kraaknet geprepareerde pistes aan zich voorbij gaan. Wat ik me een moment beklaag na de geweldige verhalen van de Nederlandse collega’s. Om 10 uur beginnen we aan de terugtocht naar Innsbruck. Later op de middag land ik veilig en wel in Rotterdam. Nagenietend van de freeridetrip Livigno.

Lees deel 1 van dit artikel.

Freeridetrip Livigno: weetjes

• Hoogte 1815 – 3000 meter
  • 115 km piste (28% blauw – 55% medium – 17 zwart)