Home Algemene info Winterbanden: wat en waarom?

Winterbanden: wat en waarom?

0
Winterbanden: wat en waarom?
(c) Karolina Grabowska

Vroeger vroeg men zich nog wel eens af: waarom winterbanden? Vandaag zijn winterbanden echter gemeengoed voor steeds meer mensen. Maar wat doet een winterband nu precies, waarom en wat zijn de kenmerken van winterbanden?

Kenmerken winterbanden

De vraag naar winterbanden neemt ieder jaar toe. Zelfs automobilisten die niet op wintersport gaan, kiezen er almaar vaker voor. En dat heeft zo zijn redenen. Een van de kenmerken van de winterband is dat hij een ander profiel heeft en is gemaakt van zachter rubber. Daardoor heeft hij bij temperaturen onder de 7 °C een betere grip. Bovendien heb je een kortere remafstand. Een voorbeeld maakt een en ander duidelijk. Wanneer je tegen zeventig kilometer per uur een noodstop moet uitvoeren, kan de remafstand met winterbanden tien meter korter zijn! Het mag dus wel duidelijk zijn waarom winterbanden niet mogen ontbreken op jouw auto tijdens de winter.


Mogelijkheden

Er zijn twee opties: ofwel koop je alleen de banden (liefst gelijk vier), ofwel koop je de banden mét de bijhorende velgen. Mét velgen is zeker zinvol. De bandenwissels gebeuren immers veel sneller en zijn daardoor goedkoper. En vergeet niet: terwijl je met deze banden rijdt, spaar je je zomerbanden. Doordat het rubber van een winterband zachter is, slijt het ook sneller. Dat is meteen het enige echte nadeel. Na een winter of vier verander je best van winterbandenset. Tegen dan haalt hij de inkeping van vier millimeter niet meer en mag je er in een aantal landen niet meer mee rijden.

Snelle evolutie

Winterbanden hebben de laatste jaren een enorme evolutie doorgemaakt. Vroeger hadden ze vooral een grof profiel, waren ze hard en maakten ze veel lawaai. De moderne winterband is stiller en maakt gebruik van ecovriendelijker rubber. Daarmee ziet de toekomst van de sneeuwketting er niet zo rooskleurig uit. Met een goede set banden zijn sneeuwkettingen eigenlijk niet meer nodig. Behalve dan op blank ijs. Dan zijn sneeuwkettingen je laatste reddingsboei. In verschillende landen hoef je geen sneeuwketting meer op te leggen als je auto van echte winterbanden is voorzien.

Symbolen op de winterband 

Het ‘3PMSF Alpine’ of ‘sneeuwvlokje op de berg’-symbool geeft aan dat de winterband voldoet aan de geldende normen in de EU, Amerika en Canada. De sneeuwprestaties van deze winterbanden worden gemoeten op basis van een reeks objectieve tests. Banden met dit symbool halen of overschrijden de opgelegde minimumwaarden.

Ze garanderen ze niet alleen superieure rem- en bochtprestaties op een nat of ijzig wegdek en in zachte en harde sneeuw of sneeuwbrij, maar bieden ze ook een uitstekende grip in dit soort omstandigheden. Het loopvlakontwerp zorgt voor grip en stabiliteit in de sneeuw en voert water en natte sneeuwbrij af.

ContiWinterContact TS 830 P winter indicators, ContiWinterContact TS 830 P Winter Indikatoren
On this picture you see the winter tire designation., Auf diesem Bild ist die Kennzeichnung des Winterreifen hervorgehoben.

Je hebt ook banden met een M+S-symbool. Dit als ‘winterband’ aanduiden is misleidend. Deze banden hebben meer tractie in modder (M) en sneeuw (S) dan reguliere banden, maar het symbool verwijst enkel naar het loopvlakontwerp.

Het symbool zegt echter niets over de rubbersamenstelling van de band en banden met enkel dit symbool zijn ook niet getest op hoe ze daadwerkelijk presteren in winterse omstandigheden. In sommige landen zijn M+S-banden nog als winterband toegestaan, maar dit wordt nu overal uitgefaseerd. Zo zijn in Frankrijk banden met enkel het M+S-symbool vanaf 1 november 2024 niet meer voldoende.

Het best is dus om te kiezen voor banden met het sneeuwvloksynbool, of met én de M+S-markering én het sneeuwvloksymbool. Winterbanden moeten een profiel hebben van liefst 4 mm en minimaal 1,6 mm. Opgelet wel, want in sommige landen ligt die eis hoger. In Finland is dit liefst 5mm en minimaal 3 mm. Verder dien je je overal te houden aan de maximumsnelheid die geldt voor het type winterbanden dat je op je auto hebt gemonteerd. Deze snelheid staat op de zijkant van de band vermeld.

Eén voor alles?

Nog een opmerking: er bestaat ook zoiets als een vierseizoensband: de Vivaldi-versie? Het is een band die ergens tussen de zomer- en de winterband zit. Eigenlijk mossel noch vis. Ons advies? Kies bij winters rijden altijd voor een échte winterband.

Waar en wanneer winterbanden? Europese wetgeving.

Sneeuwkettingen redden je door de guurste omstandigheden.

Rijtips om door de sneeuw te rijden.