Ook al denkt iedereen van zichzelf dat hij de perfecte chauffeur is, toch is het aangewezen met een aantal zaken rekening te houden bij het rijden in de sneeuw. En gezien de verkeersellende die een dun laagje sneeuw in België vaak met zich meebrengt, lijkt dit helemaal geen overbodige luxe. Een aantal rijtips in sneeuw.
Rijtips in sneeuw
Rij langzamer en vermijd alle bruuske bewegingen, zowel optrekken, remmen als sturen.
Hou voldoende afstand. Op sneeuw tot stilstand komen kan wel tot acht autolengtes duren.
Rem voorzichtig af en blijf de grip controleren door het rempedaal af en toe licht aan te raken. Ga je toch glijden, laar dan het rempedaal los en rem opnieuw, langzamer deze keer.
Begin je toch te glijden, raak dan vooral niet in paniek. Blijf in de richting kijken die je uit wilt. Glijd je naar rechts, blijf dan naar rechts sturen tot je weer controle krijgt en stuur dan pas de juiste richting op.
Versnel heel geleidelijk zodat je wielen de tijd krijgen om grip te vinden en niet gaan doorslippen. Verlies je grip, schakel dan een versnelling hoger.
Afremmen doe je zoveel mogelijk op de motor. Moet je onverwacht remmen, trap dan eerst de koppeling in en tracht zoveel mogelijk zacht te remmen. Met een ABS mag je gerust de rem intrappen en hoef je niet pompend te remmen. De ABS helpt je om de nodige correcties uit te voeren en zo toch voldoende controle te behouden.
Oefen vooraf. Zoek een grote, lege parkeerplaats en ga daar eens in de sneeuw rijden. Het is niet enkel leuk, het maakt je ook bewust van wat je auto doet in de sneeuw. Of volg een rijvaardigheidscursus.
Zorg ervoor dat je auto is aangepast aan winterse omstandigheden: winterbanden zijn in België dan wel niet verplicht, maar raden we toch ten sterkste aan, zeker als je naar de Ardennen, Eiffel, Hoge Venen trekt. In verschillende wintersportlanden zijn winterbanden overigens wel verplicht.
In onderstaand videootje geven snowboardkampioen Seppe Smits en Sneeuwsport Vlaanderen tips om een autoreis in de winter veilig te laten verlopen.
Rijtips in sneeuw, waar nog meer rekening mee te houden