Home Nieuws 20 jaar SkiHorizon: van 30 tot 300 000 wintersporters

20 jaar SkiHorizon: van 30 tot 300 000 wintersporters

0

In 1991 startte Frank de Bruijn als student met het organiseren van reizen. Intussen zijn we bijna 20 jaar verder en staat hij aan het hoofd van SkiHorizon. In dat eerste jaar trokken 30 mensen mee op wintersport. Intussen zitten ze aan 300 000 klanten per jaar en behoort SkiHorizon tot de top 3 in Europa.
“Ik ging in 1991 van start met Sportura in Nederland. In 1995 maakten we de oversteek naar België”, herinnert Frank de Bruijn zich. “Oorspronkelijk mikten we enkel op een studentenpubliek, maar al snel merkten we dat ze na hun studies ook nog wel op skivakantie wilden, maar dan wel met wat meer luxe. Toen zijn we begonnen met Chalettravel. Intussen vind je in 13 Franse skioorden ook een Yeti-bar. Daar zijn we indertijd mee gestart omdat we het beu waren om in ongezellige cafés met TL-lampen te zitten. We wilden een echt leuke après-ski ervaring creëren. Een tweetal jaren geleden merkten we dat we aan ons plafond zaten. Daarom hebben we investeerders gezocht en gevonden om verder te kunnen doorgroeien onder de naam SkiHorizon. Op dit moment staan we al in de top 3 van ski-organisaties, maar ons streefdoel is de nummer 1 worden. Momenteel gaan er per jaar 300 000 mensen met ons op reis. Op 10 jaar tijd hebben we dus tussen 3 à 4 miljoen mensen naar de bergen vervoerd. Op de markt van groepsreizen zijn we marktleider in Europa. Niet elke organisatie slaagt erin om 500 mensen tegelijk ergens onder te brengen.”

Frank de Bruijn heeft een duidelijke visie op zijn vak. “De kunst van een touroperator is een zo groot mogelijke portfolio te bezitten. We zijn actief in 4 à 5 landen en staan dus groot en sterk aan inkoopkant. In tijden van crisis krijg je een prijzenslag en daar kunnen wij door ons volume het verschil maken. Per skistation trekken we 10 tot 13 000 vakantiegangers op jaarbasis. Je kunt dus een grote voorraad afnemen en scherpere prijzen afdwingen.”


Iemand met zo’n jarenlange ervaring in het vak, heeft ook een duidelijk kijk op trends en evoluties. “Als het economisch goed gaat, doen de grote skigebieden het goed. Met de crisis merken we dat mensen graag blijven skiën, maar wel eerder voor middelgrote gebieden gaan kiezen”, schetst Frank de Bruijn. “Kleinere skigebieden zitten dus in de lift. Oorspronkelijk hadden we verwacht dat er meer mensen naar voormalige Oostbloklanden als Polen en Bulgarije zouden trekken, maar dat is dan weer niet gebeurd, ondanks de lage prijzen. De skimarkt blijft redelijk stabiel wat het aantal mensen betreft. Als de omzet dan al 5% terugvalt, wil dat niet meteen zeggen dat er minder mensen op wintersport gaan. Mensen blijven skiën, maar geven minder geld uit aan eten en drinken. Wij zien eigenlijk weinig schommelingen.”

SkiHorizon, dat o.a. de merken Sportura en Chalettravel voert, is zowel in België als in Nederland actief. Bestaat er eigenlijk veel verschil tussen beide landen. “De wintervakantie van Belgen lijkt op een beperkter aantal weken per jaar geconcentreerd te zijn. De groepen studenten die op reis gaan, zijn ook gemiddeld groter”, onthult Frank de Bruijn. “We merken ook wel dat Belgen meer kennis hebben over skigebieden dan Nederlanders, maar wel meer gericht op grotere gebieden. Ze gaan ook meer met eigen vervoer op reis, maar dat kan met de afstand te maken hebben.”

In het aanbod zitten landen als Zwitserland, Italië, Oostenrijk en Frankrijk, maar nog geen overzeese gebieden. “We willen daar in de toekomst wel meer op inzetten en zaken als heliski of een sneeuwreis naar Zweden aanbieden”, onthult Frank de Bruijn.

Of hij zelf ook een persoonlijke aanrader heeft? “Als je met een groep vrienden op stap gaat, kan ik Oz-en-Oisans van harte aanbevelen, een fijn gebied bij Alpe d’Huez. Ook Avoriaz vind ik fijn om te skiën, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Voor mij is de hele wintersfeer haast even belangrijk als het sportieve.”

Meer info via www.skihorizon.nl en www.skihorizon.be

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in