Home Lees WintersportGids Online 2019-2020 Interview met SnowWorld CEO Wim Hubrechtsen

Interview met SnowWorld CEO Wim Hubrechtsen

0
Interview met SnowWorld CEO Wim Hubrechtsen
Foto: Marcel van Hoorn

Op vakantie naar een ‘Alpendorp’, maar dan vlakbij, met diverse eet- en verblijfsmogelijkheden, ski- en snowboard uiteraard, maar ook tal van andere coole activiteiten voor in de winter én zomer? De nieuwe SnowWorld kleurt almaar grootser en avontuurlijker. En daarvoor vaart de groep een duidelijk uitgestippelde koers, onder leiding van een enthousiaste kapitein. Ons interview met SnowWorld CEO Wim Hubrechtsen.

Interview met SnowWorld CEO Wim Hubrechtsen

Wim, misschien eerst een zeer belangrijke vraag: ben u zelf een fervent wintersporter?

Wim Hubrechtsen: “Ik ski graag, al van jongs af aan. Als kind woonde ik niet zo ver van het dak van Sauerland: Winterberg. In weekends en vakanties waren we daar geregeld te vinden. Skilessen heb ik nooit gehad, ik ben dus zo’n beetje een autodidact en heb mezelf een eigen stijl aangemeten. Tegenwoordig ontbreekt het mij jammer genoeg aan tijd om uitgebreid te gaan skiën. Maar, ik heb me voorgenomen om daar vanaf komend seizoen verandering in te brengen en me ook het snowboarden eigen te maken!”


 U staat een jaar aan het roer van SnowWorld. Wat is uw visie op de ontwikkeling van de groep?

“SnowWorld is een beursgenoteerd leisurebedrijf en dat is eigenlijk vrij uitzonderlijk. Het legt ons een aantal verplichtingen op, maar schept ook mogelijkheden. Ik heb vrijwel onmiddellijk een strategisch plan neergelegd om het bedrijf een andere koers te doen uitgaan en klaar te stomen voor de toekomst. Dat betekende ook een herfinanciering van de groep. We hebben afscheid moeten nemen van de Nederlandse banken en overtuigden Belfius en KBC met een sterk plan. De uitgebreide acquisitielijn die ze ons toekenden, geeft ons vandaag de nodige zuurstof en brandstof om onze ideeën te realiseren.”

Die ideeën reiken veel verder dan groei?

“We willen inzetten op kwaliteit, gastbeleving en verblijfstoerisme. Onze concurrenten zijn niet zozeer de andere skibanen, maar andere leisureactiviteiten (citytrips, bioscoop…). Skiën en wintersport blijven natuurlijk onze core business. Maar om te spreken van leisure en de pieken en dalen te kunnen opvangen die met wintersport gepaard gaan, is het belangrijk dat we ook andere activiteiten aanbieden en een waardige optie zijn voor een avond uit, een weekendje weg of zelfs een shortski. Hiervoor moet de lat over de hele lijn hoger liggen. Ik ben van mening dat schaalgrootte ons in staat stelt om die kwaliteitsslag beter en sneller te realiseren.”

Over hoeveel SnowWorld-locaties spreken we?

“We gaan natuurlijk niet zomaar skibanen overnemen, het moet strategisch passen. In een jaar tijd zijn we gegroeid van twee naar zeven locaties. Met de overname van Skidôme (Rucphen, Terneuzen en Indoor Skydive Roosendaal) hebben we gezorgd voor een goede geografische spreiding over heel Nederland en bereiken we tevens beter de Vlaamse markt. De overnames en ons belang in Alpenpark Neuss betekenen gelijk dat we marktleider zijn in Europa en zelfs in de wereld. Er is geen enkele andere aanbieder die over zoveel skibanen beschikt! Daarnaast kijken we naar een goede complementariteit. Er moet potentieel inzitten.”

Een waardig alternatief voor een weekend weg, dat betekent ook voor een shortski?

“Absoluut. In de typische Alpenlanden kampt men met de gevolgen van klimaatsveranderingen; men moet hoger de berg op, steeds meer sneeuwkanonnen bouwen, grotere pompinstallaties voorzien, nieuwe pistes realiseren, pistebully’s per helikopter naar hoger gelegen delen vliegen. Die toenemende kosten zie je terug in de prijs van de skipassen; die zijn de laatste jaren exponentieel gegroeid. Veel mensen kunnen die jaarlijkse skivakantie moeilijker en moeilijker betalen. Wij willen bezoekers een waardig alternatief bieden en het hele jaar top of mind blijven, met een effectief ‘resort’, waar van alles wordt aangeboden.”

Hoe ziet dit ‘SnowWorld-resort’ er concreet uit?

“Het is niet de bedoeling om alle locaties copy conform te maken. Die hebben hun eigenheid en moeten die vooral behouden. Maar we streven wel naar een duidelijke branding en een overkoepelende look & feel, ook online. Zodat bezoekers weten: we zijn bij SnowWorld en dit is de kwaliteit die we mogen verwachten. Op sommige locaties zullen we forser ingrijpen om dit te bereiken dan op andere. Maar overall denk ik aan het verbeteren of toevoegen van verblijfsaccommodatie, aantrekkelijke foodconcepten, meer daglicht in gebouwen, een betere routing, een meer hedendaagse look…”

“De sleutelwoorden?
Kwaliteit, customer experience
en verblijfstoerisme”

En meer activiteiten?

“Ja, dat maakt het ook interessant voor gasten om naar de verschillende locaties te reizen. Landgraaf heeft al een hotel, fitness, rodelbaan, klimpark en een Adventure Trail met een blotevoetenpad. Bij Rucphen hoort een indoor icekartbaan en glowgolfparcours. In Neuss kan je almgolven, funvoetballen, klimmen en overnachten in gezellige chalets… En in Zoetermeer opende in juli een buitenspeeltuin. Daarnaast is er ‘Adventure Valley’, de brand die we gaan hanteren voor alle outdoor- en avontuurlijke activiteiten. Vele van onze locaties liggen bv. in natuurgebieden, op toeristisch interessante locaties of aan water. Wat maakt dat we ook denken aan hiken, mtb- en fietsroutes, downhillen, geocaching, gokarten… Dit gaan we locatie per locatie bekijken.”

Verandert hiermee de doelgroep?

“We willen bezoekers meer kunnen bieden en de kwaliteits- en gastbeleving in hetalgemeen opdrijven. Voor jongeren, families met kinderen, maar ook voor de b-to-b markt en voor semiprofessionele en professionele wintersporters. Denk bv. aan de clinics die we samen met onze partners Burton en Atomic organiseren. Over alle vestigingen heen tellen we jaarlijks meer dan een miljoen skiërs, maar voor elke skiër, zijn er ook drie niet-skiërs die naar onze locaties komen! Dat zijn heel veel mensen die we iets anders kunnen en moeten aanbieden, om het interessant te houden én die mensen te doen terugkeren. Verder willen we veel meer jonge kinderen vertrouwd maken met skiën en snowboarden, via een lespakket LO, activiteiten na school en tijdens de vakanties, etc.”

Wat zit er nog meer in de pijplijn?

“Natuurlijk ligt onze focus momenteel zeer sterk op onze Nederlandse plannen. Maar onze ambitie reikt verder en in ons groeiscenario willen wij evolueren naar een Europese marktleider met meerdere vestigingen in verschillend Europese landen. Een aantal van de projecten waar in de media geruchten de ronde over doen, staan op een heel laag pitje. Een en ander is ook afhankelijk van politieke wil. Ik kan me voorstellen dat die er in Milaan, nu de verkiezingen achter de rug zijn en de stad de Winterspelen van 2026 kreeg toegewezen, meer is.

7 locaties

  • SnowWorld Landgraaf: het grootste skidorp van Europa, met 5 pistes, 4 restaurants, hotel, klimpark, rodelbaan en een Adventure Trail. Op een halfuurtje van Genk.
  • SnowWorld Zoetermeer: 4 pistes, steilste indoorpiste, 4 restaurants, fitness en wellness. Een uur rijden vanaf de Belgische grens.
  • SnowWorld Rucphen: 4 pistes, Icekart Rucphen, glowgolf, bars en restaurants. 20 minuten van de Belgische grens.
  • SnowWorld Terneuzen: 2 pistes (de langste 220 m), funpark, fitness, horeca. Een halfuurtje van de Belgische grens.
  • SnowWorld Amsterdam: 2 pistes, feest- en vergaderzalen, bar en restaurants, grote wintersportwinkel.
  • Alpenpark Neuss (25%): almgolf, funvoetbal, avonturenpark, hotel en chalets.
  • Indoor Skydive Roosendaal

www.snowworld.com

Tip: vanaf dit seizoen kan je met een jaarkaart op alle SnowWorld-banen terecht.

interview met SnowWorld CEO Wim Hubrechtsen