De voorbereiding is al intens genoeg; goggles gepakt, zonnebrandcrème bij, sneeuwkettingen binnen handbereik… en natuurlijk heb je alle laadpalen op je route omcirkeld, want je wil onderweg niet ineens tot het besef komen dat je te ver van het laadstation verwijderd bent om je elektrische auto op te laden. Hier een rits aan tips voor wie met de elektrische wagen op wintersport gaat.

Tekst: Jeroen Heutz / Foto’s: Shutterstock


De laadstrategie

Je wilt relaxt op wintersport en daarom raden wij je aan om een laadstrategie te maken. Laadstrategie? Correct! Een laadstrategie leidt je van laadstation naar laadstation, waarbij je steeds een actieradius overhoudt (wij raden 100 kilometer of meer aan). Die zorgt ervoor dat je kunt switchen naar laadoptie twee of drie wanneer station één te druk blijkt te zijn, of je een andere tegenvaller op de route ervaart.

Vermijd de drukte

Het spreekt voor zich, maar ga niet op een zwarte zaterdag aansluiten op de A9 voor Lyon, want dan gaat het gegarandeerd druk zijn bij zowel laadstation één, twee als drie. Op een ‘rare’ dag vertrekken is een optie, dinsdag of donderdag bijvoorbeeld. ‘s Nachts rijden is ook fijn, maar houd er wel rekening mee dat de laadstations verlaten zijn. Als jij daar geen probleem mee hebt, is dat natuurlijk een prima oplossing.

Check je stekker

Wanneer je vaker met je elektrische auto in het buitenland bent geweest, weet je dat sommige landen andere stekkers hanteren. Vooral wanneer je beschikt over een stekker van het type Chademo of Mennekes (2) is het goed om je voor te bereiden. Deze komen namelijk minder vaak voor en laden een stuk langzamer. We raden je daarnaast aan om je 230V laadsnoer mee te nemen. Bijladen aan een gewoon stopcontact duurt nogal lang, dus combineer het meteen met een diner of probeer zelfs een aantal uren te slapen tijdens het laden. In Frankrijk en Italië kan het overigens voorkomen dat je een type 3 laadkabel nodig hebt.

Breng meerdere laadpassen mee

Er zijn verschillende laadpassen beschikbaar en niet alle laadplekken accepteren ze allemaal. Bovendien verschilt het tarief soms fors. Naast de laadpas(sen) die je hebt, kun je ook terecht bij Fastned. Hier kun je altijd met Bancontact betalen. Bij de meeste partijen kun je uiteraard ook met je creditcard betalen of via een speciale app. Die laatste optie kost uiteraard weer extra tijd… app downloaden, gegevens invoeren, etc. Goed om te weten: Fastned, Allego en Ionity en de grote Duitse aanbieder EnBW accepteren vrijwel altijd Belgische laadpassen. Bonustip: download de app Chargemap.

My way or the highway

Er zijn nog wel een aantal laadsahara’s (o.a. In Noord Frankrijk). Daarom kan het voor een trip naar Zuid-Frankrijk ook interessant zijn om via Duitsland te rijden en dan door te steken bij Mulhouse of Basel, al heeft de aansluiting tussen de A36 (Mülhouse) en de Route du Soleil (net onder Dijon) ook niet echt veel snellaadstations die direct aan de snelweg liggen.

Reserveer je paal

Zeker tijdens het drukke hoogseizoen komen de reserveringsaanvragen voor laadplekken sneller binnen dan de reserveringen voor kamers in de skigebieden. Het aantal elektrische auto’s is namelijk vele malen groter dan het aantal laadpalen. Bij booking.com en Tripadvisor kun je een speciale filter instellen voor oplaadpunten voor elektrische auto’s. Ook de site van Accor (Ibis, Novotel en Mercure) heeft die optie. Bel even met je hotel om zeker te zijn dat je de volgende ochtend fris en volgeladen weer verder kunt.

Remmen

Wist je dat wanneer je het rempedaal licht intrapt je auto op de elektromotor remt? Dat wordt ook wel regeneratief remmen genoemd. In de bergen zou je deze maximaal moeten gebruiken. Zo belast je tijdens het afdalen je remmen minimaal en win je ook nog eens energie. Je kunt je auto best in de hoogste regeneratiestand zetten. Dit stel je in met de flippers achter het stuur. Als je die optie niet hebt is de ecostand de beste optie. Heeft je auto een brakestand (B-stand) dan gebruik je die.

Take it easy

Deze tip spreekt voor zich: pas je snelheid aan. Wanneer je 90 kilometer per uur rijdt, in plaats van dat gaspedaal naar beneden te trappen, kost dit zo veel minder energie, zowel voor je auto als voor jou als chauffeur. Bijkomend voordeel: je boetes blijven tot een minimum beperkt. Je kunt je airco en verwarming trouwens ook gerust iets terugschalen, aangezien deze ook veel energie kosten.

Maar ik heb geen Tesla

Niet getreurd, ook zonder Tesla kun je gastladen bij Tesla Superchargers in België, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Spanje, Nederland en een paar Scandinavische landen. Het is nog een proef, maar vanaf de Belgische-Nederlandse grens tot aan het Franse Orange zijn er 179 snelladers. Zonder deze oplaadpunten zouden er slechts 82 punten beschikbaar zijn. De punten zijn vindbaar via de Tesla-app en betalen kan eenvoudig met je creditcard.

DELEN
Vorig artikelWintersportGids bestellen
Volgend artikelWerelds winternieuws