op wintersport tijdens de krokusvakantie
Het wordt drukker dan verwacht tijdens de krokusvakantie. De krokusvakantie in België en de voorjaarsvakantie in Nederland vallen deels samen dit jaar. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat dit tot drukke wegen naar drukke skigebieden zal leiden. WintersportGids deelt een aantal van haar geheimen om op wintersport tijdens de krokusvakantie te gaan.
Vakantieregelingen
Allereerst wijzen we graag op alle vakantieregelingen van een groot deel van de Europese landen? Akkoord, met schoolgaande kinderen heb je niet steeds de keuze wanneer je op vakantie gaat, maar het kan wel nuttig zijn voor elke vakantie hier even naar te kijken. Met name wanneer je richting Franse skigebieden reist, is het van belang na te gaan wanneer welk arrondissement in Frankrijk vakantie heeft. Die regionale verschillen hebben zowel onderweg als op de pistes hun invloed wanneer jij van plan bent op wintersport tijdens de krokusvakantie te gaan.
Alle schoolvakanties in Europa.
Het favoriete vervoersmiddel richting skigebieden is en blijft nog steeds de auto. Lees er ons eerder dossier ‘Met de auto op wintersportvakantie’ alvast even op na. Daarin krijg je alle info omtrent winterbanden en de wetgeving daaromtrent, sneeuwkettingen en rijtips om door de sneeuw te rijden.
Hier bekijken we de meer praktische kant van de zaken.
Wegencentrales en verkeersredacties waarschuwen voor heel erg drukke wegen naar de wintersportgebieden. Die drukte wordt reeds vanaf vrijdagmiddag – en dan met name richting Ardennen – verwacht. ’s Nachts rijden is een optie, zij het wel een erg vermoeiende en eentje die door wel meer mensen wordt bekeken. De zwarte punten op de wegen zijn ondertussen genoegzaam bekend.
De meeste mensen opteren voor de weg over Luxemburg richting Franse Alpen. Nog even goedkoop tanken in Luxemburg en we kunnen alweer verder. Die Luxemburgse tankstations staan dan ook overladen vol en wachttijden van een uur zijn geen uitzondering. Of je het rustgevend vindt, laten we in het midden. Wij alvast niet. Het loont vaak de moeite de snelweg voor een paar kilometer te verlaten en daar ergens je bak vol te gieten.
Vervolgens kom je aan een erg vervelend stuk autostrade tussen, zeg maar Thionville – Nancy. Daar is het niet enkel erg druk, je mag op grote delen niet harder dan 90 km/u en de Franse politie is bijzonder gretig in haar snelheidscontroles. Bekijk eens of je niet over Reims en Troyes richting Franse Alpen kan rijden. Rustiger en vaak sneller dan de weg over Luxemburg. Het volgende zwarte punt is Lyon, helaas kunnen we daar niet veel aan veranderen.
Op de sites autoroutes.fr en aprr.fr kan je een inschatting maken van de te verwachte drukte. Erg nuttige website die je zeker moet raadplegen voor je trip richting Franse (of een deel van de Italiaanse) skigebieden.
Niets heerlijker dan over de Autobahn door Duitsland te scheuren, het gelijknamige album van Kraftwerk door de geluidsinstallatie. Geen snelheidsbeperkingen, uitstekend wegdek, de V6-motor van de dikke SUV heerlijk aan het spinnen, … tot je aan een van de ontelbare ‘Baustelle’ komt. De Duitse autostrade is op zich prima, maar telt wel heel erg veel wegenwerken. En op zwarte verkeersweekends veel verkeer en files. Bestudeer je route goed op voorhand. De meest gebruikte weg is via Koblenz over Karlsruhe en vervolgens Stuttgart richting Oostenrijk. De meest gebruikte weg is, zoals de naam het aangeeft, de meest gebruikte. Misschien is voor jouw bestemming een trip over Luxemburg en Saarbrücken wel handig. Flexibiliteit onderweg is belangrijk. Kijk eens of de A6 tot Heilbronn en vervolgens de A81 naar Stuttgart niet rustiger zijn. Karlsruhe en Stuttgart zijn, zelfs zonder de wintersport, steeds erg druk. Hou daar rekening mee en plan je route om die knooppunten op de meest drukke momenten te vermijden.
Via VAB kan je je wagenvignetten voor Zwitserland en Frankrijk alvast in eigen land aankopen. Dat scheelt alweer een pak tijd aan de grensovergang.